Tuesday, April 3, 2007

Tanpa Judul (Sajak)


Kategori: Sajak
Judul: Belum ada
Dibuat oleh: Saya
Tempat di buat: Bumi
Ditujukan: Siapa saja

Sebongkah bara yang ku tanam..
Telah terhangatkan karena dendam..
Kepada kalian tetua adat sialan..
Yang merasa lebih bijak dari Tuhan..

Lima tahun sudah ku kemas pemberontakan ini..
Sudah saatnya aku menepuk dada..
Mengacungkan sepuluh jari..
Pertanda aku bukan anak kecil lagi..

Bersiaplah kalian orang-orang tua..
Akan ada segerombolan pasukan muda..
Menggilas keserakahan kalian dengan segera..

Jangan tunggu aku di perbatasan..
Sebab aku ada di barisan terdepan..
Merubah setiap kepongahan tradisi..
Menyulapnya agar tak lagi jadi kitab suci..


Melbourne, 19 Maret 2007.
Di Tepi Sungai Yarra sehabis gelap.

2 comments:

ez said...

Di tebing Sungai Yarra terkumpul segala
Satu persaksian kepada satu pemberontakan
Maju mara ke barisan hadapan
Namun bukan kerana dendam kesumat yang menyala
Tetapi kerna menentang segala apa sahaja
Yang menghalang tertegaknya Syariat di bumi Tuhan...
Salam kenal ez

Masnur Marzuki said...

Yup, jika hanya kerana dendam semata, apalah beza yang bathil dengan yang haq? Thanks, salam kenal juga, M2.